Frågor och svar

Start » Frågor och svar

Vi vill att din upplevelse hos Smspengar ska återspegla att det är tryggt, enkelt och säkert att ansöka om smslån / kontokredit. Så därför har vi skrivit upp de vanligt förekommande frågorna som kommer upp i samband med vår tjänst. De finner ni uppdelat i olika kategorier nedan.

Allmänna frågor om vårt flexibla kreditkonto


Vad är räntan på krediten?

Den nominella räntan för kontokrediter är 39,3 %. Ett typiskt uttag av 15 000 kronor i 12 månader där krediten betalas med minst att betala under de första 11 månaderna och resterande del av kreditbeloppet sista månaden uppgår den effektiva räntan till 56,73 %. Totalt att betala 21 055 kr (ca 1 780 kr per månad).

En månadsränta om 3,275 % debiteras på de uttag som du har gjort. En uppläggningsavgift om 320 kronor debiteras första aviseringen och för varje uttag belastas en uttagsavgift om 49 kronor, varje avisering medför en aviavgift om 35 kronor. Varje månad faktureras du minimumbelopp, då kan du välja att betala minsta belopp eller valfritt belopp. På månadsfakturan återfinns avgifter och ränta för din kredit och återbetalning av lånat belopp.

Exempel, om du tar ut 5 000 kronor kostar det 5 kronor i ränta per dag.

Kan jag bestämma min kreditgräns?

Kan jag höja min kreditgräns?

När betalas mitt uttag ut?

Hur gör jag uttag?

Om du redan har blivit beviljad ett kreditutrymme kan du göra nya uttag inom ditt utrymme via mina sidor eller ringa oss på 018 - 71 00 02.

Du ansöker enkelt och säkert via vårt webformulär på hemsidan, där skapar du ett konto och fyller i uppgifter om dig själv och din ekonomi. Innan ansökan kan beviljas behöver du identifiera dig genom att logga in på din bank via bankID eller personlig inloggning. Har du inte möjlighet till det kan du skicka in kopior på ID-handling och lönespecifikationer.

Vi behandlar din ansökan under våra öppettider vilket för närvarande är 8-18 helgfria vardagar.

Du kan sedan enkelt logga in på mina sidor och välja att göra uttag.

När får jag svar på min ansökan?

En ansökan om kredit kan göras när som helst på dygnet, varje dag i veckan. Efter slutförd ansökan får du utan dröjsmål ett preliminärt lånebeslut under våra öppettider, helgfria vardag 8 till 18.

Vi betalar sedan ut ditt första uttag till ditt bankkonto så fort vi har lämnat ett slutgiltigt positivt beslut på din ansökan.

Kan jag ansöka om kredit via SMS?

Nej du kan inte ansöka om krediten via SMS.

I samband med ansökan kan det krävas av dig att styrka vissa av dina uppgifter.

Exempel på några uppgifter vi kan be dig skicka in är

  • Id-handlingar
  • Lönespecifikationer
  • Kontoutdrag
  • Verifiering av ägandeskap av konto
  • Andra dokument som kan styrka din identitet eller lämnade uppgifter i ansökan

Om du behöver inkomma med uppgifter kan du skicka in dem på följande sätt.

  • Att skicka e-postmeddelande till info@smspengar.nu
  • Genom mina sidor
  • Per post till Smspengar, BOX 1306, 751 43 Uppsala

Nej vi tillåter inte att man administrerar någon annans kredit oavsett om man har fullmakt eller ej.

Ja. Kontaktuppgifter (adress, telefonnummer, e-post) ska anmälas till vår kundtjänst genom att skicka ett e-postmeddelande till info@smspengar.nu

Varför nekas mitt uttag?

Kontrollera att alla fakturor är betalda, obetalda fakturor hindrar uttag. Din kreditgräns kan även vara förbrukad, detta kan du se i mina sidor eller genom att kontakta kundtjänst. Din ekonomi kan ha förändrats och du inte längre är kreditvärdig, t.ex. att du har fått en betalningsanmärkning eller skuld till Kronofogden.

Jag vill avsluta krediten, hur gör jag?

Om du endast vill bli skuldfri och ha kvar möjligheten att utnyttja din kredit när oförutsedda utgifter kommer upp kan du välja att betala av hela din skuld istället. Då har du möjligheten att använda krediten när du önskar det igen.

För att få reda på din skuld kan du kontakta vår faktureringspartner Arvato Finance på telefon 0340 - 59 61 18 eller via e-post konto.se@arvato.com.

Om du inte längre vill ha krediten kvar kan du säga upp avtalet inom 14 dagar efter inträdandet av avtalet. Enskilda uttag kan inte avbrytas. Skicka ett mail till info@smspengar.nu eller genom att skicka det per brev till Smspengar, BOX 1306, 751 43 Uppsala.

Ange ditt namn, ditt personnummer och när du vill betala tillbaka de uttag du har gjort. Detta gör det möjligt för vår kundservice att beräkna det belopp som ska återbetalas. Betalning måste göras inom 30 dagar efter uppsägningstillfället. Om betalningen inte når oss inom 30 dagar upphör annulleringen och det ursprungliga avtalet träder i kraft.

Om du säger upp avtalet kan det påverka dina möjligheter att få ett nytt kreditavtal

Frågor angående betalning av flexibla kreditkontot


Hur betalar jag tillbaka?

Du faktureras en gång per månad, fakturan skickas den 14:e varje månad och innehåller dina uttag, eventuella avgifter och uppräknad ränta för den senaste 30 dagars perioden. Du kan välja att slutbetala skulden eller att betala minsta månadskostnad vilket är 6 % av totala skuld eller 350 kronor, vilket som är högst (för krediter beviljade innan 2018-09-01 gäller 10 % eller 300 kronor).

Minsta månadskostnads dras automatiskt via autogiro den 28:e varje månad. I samband med ansökan lämnar du ett medgivande om autogiro, om medgivare saknas skall fakturan betalas på förfallodatumet.

Du kan också betala i förskott. Du kan få aktuellt belopp som ska återbetalas från vår kundtjänst: tfn 018 71 00 02 eller info@smspengar.nu

Du kan läsa mer om hur du betalar på vår sida betala tillbaka

Kan jag betala mer än den minsta månadskostnaden?

Ja, du kan när som helst betala en större summa än den minsta månadskostnaden direkt på din faktura. Du hittar uppgifterna på mina sidor eller genom att titta på fakturan som skickas till dig. På samma sätt kan du även slutbetala hela din skuld till oss.

Vad händer om dragning via autogiro misslyckas?

Om den första dragningen har misslyckats så görs ett nytt försök varje dag för de kommande tre bankdagarna. Om det inte finns pengar på ditt konto eller om du har avslutat ditt autogiro måste du betala på faktura uppgifterna annars kommer månadskostnaden förfalla till påminnelse. Vid nästa betalning måste du betala dubbla månadskostnaden och förseningsavgifter för den förfallna månadskostnaden.

När ser ni min betalning?

Det tar 1-3 bankdagar innan vi kan se din betalning. Det beror på när du gjorde betalningen och vilken bank du gör betalning ifrån. Du kan se om din betalning har nått oss genom att besöka mina sidor.

Kan jag få fakturan via e-post istället för pappersfaktura?

Ja. Fakturor kan också erhållas via e-post. Efter att ha valt en elektronisk faktureringsmetod kommer en traditionell pappersfaktura inte skickas till din adress.

Var vänlig notera att eventuella påminnelser skickas alltid per post till din folkbokföringsadress.

Jag har inte fått min faktura, ska jag ändå betala?

Ja. Om du inte har fått en faktura bör du kontakta kundtjänst. Även om du inte har fått fakturan är det upp till dig att ta reda på inbetalningsuppgifter.

Om du har valt att få fakturan per e-post, kontrollera alltid om fakturan har kommit till din skräppost.

Nej, du kan inte flytta förfallodatumet på din faktura.

Det som händer om du inte återbetalat månadsfakturan i tid är att du får en betalningspåminnelse hemskickat till din folkbokföringsadress. För påminnelsen får du betala 60 kronor samt en förseningsavgift på 140 kr (endast för kredit beviljade innan 2018-09-01). I samband med påminnelsen spärras möjligheten att använda krediten.

Vid nästa faktureringstillfälle kommer din månadsfaktura innehålla din tidigare påminnelse med avgifter och din senaste månadsbetalning. Den innehåller därmed två månadsbetalningar och förseningsavgifter. Betalas inte denna skickas ytterligare en påminnelse ut.

Om du har två eller fler obetalda månadsfakturor kommer ditt lån att sägas upp, vid uppsägelse har du fyra veckor på dig att betala de obetalda skulderna. Betalar du inte under uppsägelseperioden förfaller hela din kredit till betalning och skickas direkt till inkasso och en avgift om 180 kronor läggs på din skuld och dröjsmålsränta.

Om du inte betalar vid inkasso kommer ditt ärende att skickas vidare till kronofogden och där tillkommer det ytterligare 680 kronor. Att inte betala din faktura kan leda till en negativ påverkan på din kreditvärdighet och framtida möjligheter att skaffa bostad, köpa produkter på nätet osv.

Du kan läsa mer vad som händer och om du behöver hjälp på vår sida betalningsproblem.

Frågor om kreditupplysning


Vi använder oss inte av UC för kreditbedömning när du söker ett lån hos oss (avsett typ), vi använder oss av Creditsafe i samband med en låneansökan. Vår kreditprövning syns därför inte i UCs register. För varje ansökan eller begäran om uttag som du gör hämtar vi en ny kreditupplysning på dig.

Vår kreditupplysning påverkar inte din kreditvärdighet.

Nej, du kan inte ha några betalningsanmärkningar, skuldsaldo, utmätnings försök eller något annat aktivt hos kronofogden

Kreditupplysningskopian skickas i första hand till din digitala brevlåda på kivra.se, om du inte har ett konto hos kivra kommer den hem till din folkbokföringsadress inom ett par dagar.

Ja, vid varje ansökan och begäran om uttag gör vi en kreditupplysning på dig oavsett om du har lånat av oss tidigare eller inte.

Nej, om du inte har tillräcklig deklarerad inkomst i den upplysning vi tar kan du inte skicka in handlingar för att ändra på vårt beslut.

Ja vi kontrollerar om du har aktiva eller bestridda betalningsförelägganden hos kronofogden.

Allmänna frågor


Samtliga ansökningar handläggs manuellt utav kundtjänst. Detta görs endast under kundtjänstens öppettider som för närvarande är helgfria vardagar mellan 8 till 18. Innan dess kan vi ej lämna något slutbesked eller betala ut ditt lån

Vi har två olika mina sidor, en för kontokredit och en för våra korta lån på 1-3 månader (erbjuds ej längre). På kontokrediten kan du logga in med din e-post eller personnummer med det lösenord som du har valt eller bankID, för att logga in på våra korta låns mina sidor använder du ditt personnummer och ett av dina fakturanummer eller med hjälp av bankID. Där hittar du en översikt över de ansökningar som du har gjort hos oss, information om ditt nuvarande lån, ladda ner dina fakturor, se inbetalningsinformation och kontakta oss enkelt via ett formulär.

Du kan identifiera dig genom att logga in via din bank, skicka in en kopia på en giltig ID-handling med din senaste lönespecifikation eller genom att få ett brev hem med en unik kod som du återkommer med.

Ja det är säkert! Kommunikationen mellan oss och vår leverantör Instantor är krypterad och ingen utomstående får tillgång till informationen. Genom att logga in på din bank får vi information om vilka kontonummer du har och kontoutdrag för samtliga konton. Självklart behandlas all information vi får med högsta möjliga sekretess.

Instantor är ett svenskt företag som erbjuder lösningar för kundidentifiering och kreditanalys. Vi använder oss av Instantor för att identifiera dig när du loggar in på din internetbank samt samlar in uppgifter för att bedöma din betalningsförmåga. Det ger dig helt enkelt möjligheten att logga in via bankID, dosa eller personlig inloggning.

Ta en bild/scanna på/in din ID-handling och skicka ett e-post till id@smspengar.nu. Alternativt kan du skicka MMS till samma e-postadress.

Om du får den elektroniskt av din arbetsgivare kan du skicka den till vår e-postadress, om du får den fysiskt måste du ta kort på den eller scanna in den och skicka till vår e-postadress id@smspengar.nu.

Nej, du betalar endast ränta på det belopp du har utnyttjat.

Vi skickar din skuld till tingsrätten för vidare handläggning. När ärendet går till tingsrätten kostar det dig ytterligare 600 kr som läggs på din skuld. Detta kallas för tilläggsavgift och är en avgift tingsrätten tar för att handlägga ärendet. Det tillkommer även dröjsmålsränta och andra rättsliga kostnader. Vi registrerar även dig i vårt missbruksregister och du kan aldrig igen låna hos någon av kreditgivarens varumärken.

Vi återkallar endast ärenden ifrån kronofogden när ärendet är fullbetalt.

Du bör avstå att låna för att betala andra lån, finansiera spel eller för ren konsumtion. Våra lån är avsedda för oförutsedda utgifter eller när du vill täcka en tillfällig likvid brist.

Kontakta oss direkt på 018 71 00 02 så spärrar vi dina uppgifter och polisanmäler händelsen.

Om du vill avsluta din prenumeration på våra nyhetsbrev måste du gå in på de senaste nyhetsbrevet och klicka "avregistrera mig". Om du vill avregistrera dig från sms utskick kan du följa denna länk

En PEP är en person som har eller tidigare har haft en viktig offentlig funktion eller en viss befattning samt sådana personers närmaste familjemedlemmar och kända medarbetare.

SEKKI är en förkortning av Standardiserad Europeisk Konsumentkreditinformation. SEKKI-blanketten sammanfattar information i allmänna villkor, där det presenteras på ett lättförståeligt sätt enligt en Europeisk och standardiserad mall. Det underlättar att jämföra och få en snabb överblick över kreditens villkor.

Fick du inte svar på din fråga?

Du kan enkelt kontakta oss via vår chatt under våra öppettider, ringa oss eller skickas oss ett e-postmeddelande. Välkommen att kontakta oss!

© Smspengar 2007 -2019 Alla rättigheter reserverade