Frågor och svar

Vi vill att din upplevelse hos Smspengar ska återspegla att det är tryggt, enkelt och säkert att ansöka om smslån. Så därför har vi skrivit upp de vanligt förekommande frågorna som kommer upp i samband med vår tjänst. De finner ni uppdelat i olika kategorier nedan.

Allmänna frågor om vårt flexibla kreditkonto


Vad är räntan på krediten?

Den nominella räntan för kontokrediter är 106,8 % (8,9 % i månadsränta). Ett typiskt uttag av 5 000 kronor som återbetalas om 12 tillfällen (ett år) är den effektiva räntan 178,19 % med ett månadsbelopp om 695 kronor.

Kan jag bestämma min kreditgräns?

När du ansöker om en kredit hos oss beviljar vi dig det högsta kreditutrymmet som din ekonomi klarar av. Du väljer sedan själv hur mycket av den limiten du använder dig av. När du ansöker kan du välja ditt uttagsbelopp, om du inte är kreditvärdig för det uttaget kommer du bli beviljad det belopp som fungerar för din ekonomi.

Vi kan även begränsa din möjlighet att använda krediten, om du är en ny kund eller en tidigare kund som har betalt sent tidigare kommer du endast kunna maximualt utnyttja 10 000 kronor av din limit oavsett vad du har blivit beviljad första gången. När du har visat att du kan betala tillbaka i tid får du helt enkelt tillgång till mer utrymme av din kredit. Detta gör vi som ett led i att vara en trygg och ansvarstagande kreditgivare genom att förhindra överbelåning.

Kan jag höja mina kreditgräns?

Ja, om du har möjlighet att höja din kreditgräns kommer du att kunna ansökan om detta genom mina sidor. När du ansöker om att höja din kreditgräns görs en ny kreditbedömning på dig.

När betalas mitt första uttag ut?

När du har fått ett godkänt kreditbeslut betalar vi omedelbart ditt utvalda uttag till ditt bankkonto. Beloppet överförs till konton hos Danske Bank samma dag. Överföringen till andra bankers konton tar en bankdag.

Du kan du göra uttag när som helst och var som helst.

Observera att det ibland finns en försening i banktjänster eller problem som också påverkar våra tjänster.

Hur gör jag uttag?

Om du redan har blivit beviljad ett kreditutrymme kan du göra nya uttag inom din ditt utrymme via mina sidor.

När får jag svar på min ansökan?

En ansökan om kredit kan göras när som helst på dygnet, varje dag i veckan. Efter slutförd ansökan får du utan dröjsmål ett preliminärt lånebeslut under våra öppettider, helgfria vardag 8 till 18.

Vi betalar sedan ut ditt första uttag till ditt bankkonto så fort vi har lämnat ett slutgiltigt positivt beslut på din ansökan.

Kan jag ansöka om kredit via SMS?

Nej du kan inte ansöka om krediten via SMS.

Varför nekas mitt uttag?

Kontrollera att alla fakturor är betalda, obetalda fakturor hindrar uttag. Din kreditgräns kan även vara förbrukad, detta kan du så i mina sidor eller genom att kontakta kundtjänst. Din ekonomi kan ha förändrats och du inte längre är kreditvärdig.

Jag vill avsluta krediten, hur gör jag?

Du kan säga upp avtalet inom 14 dagar efter inträdandet av avtalet. Enskilda uttag kan inte avbrytas. Skicka ett mail till info@smspengar.nu eller genom att skicka det per brev till Smspengar, BOX 1306, 751 43 Uppsala.

Ange ditt namn, ditt personnummer och när du vill betala tillbaka de uttag du har gjort. Detta gör det möjligt för vår kundservice att beräkna det belopp som ska återbetalas.
Betalning måste göras inom 30 dagar efter uppsägningstillfället. Om betalningen inte når oss inom 30 dagar upphör annulleringen och det ursprungliga avtalet träder i kraft.

Frågor angående betalning av flexibla kreditkontot


Hur betalar jag tillbaka?

Månadens uttag och ränta faktureras en gång per månad, fakturan skickas den 15:e varje månad och innehåller dina uttag och uppräknad ränta för den senaste 30 dagars perionden. Du kan välja att slutbetala skulden eller att betala minsta månadskostnad vilket är 10 % av totala skuld eller 300 kronor, vilket som är högst.

Minsta månadskostnads dras automatiskt via autogiro den 28:e varje månad. I samband med ansökan lämnar du ett medgivande om autogiro, om medgivare saknas skall fakturan betalas på förfallodatumet.

Du kan också betala i förskott. Du kan få aktuellt belopp som ska återbetalas från vår kundtjänst: tfn 018 71 00 02 eller info@smspengar.nu

Du kan läsa mer om hur du betalar på vår sida betala tillbaka

Kan jag betala mer än den minsta månadskostnaden?

Ja, du kan när som helst betala en större summa än den minsta månadskostnaden direkt på din faktura. Du hittar uppgifterna på mina sidor eller genom att titta på fakturan som skickas till dig. På samma sätt kan du även slutbetala hela din skuld till oss.

Vad händer om dragning via autogiro misslyckas?

Om den första dragningen har misslyckats så görs ett nytt försök varje dag för de kommande tre bankdagarna. Om det inte finns pengar på ditt konto eller om du har avslutat ditt autogiro måste du betala på faktura uppgifterna annars kommer månadskostnaden förfalla till påminnelse.
Vid nästa betalning måste du betala dubbla månadskostnaden och förseningsavgifter för den förfallna månadskostnaden.

När ser ni min betalning?

Det tar 1-3 bankdagar innan vi kan se din betalning. Det beror på när du gjorde betalningen och vilken bank du gör betalning ifrån. Du kan se om din betalning har nått oss genom att besöka mina sidor.

Kan jag få fakturan via e-post istället för pappersfaktura?

Ja. Fakturor kan också erhållas via e-post. Efter att ha valt en elektronisk faktureringsmetod kommer en traditionell pappersfaktura inte skickas till din adress.

Var vänlig notera att eventuella påminnelser skickas alltid per post till din folkbokföringsadress.

Jag har inte fått min faktura, ska jag ändå betala?

Ja. Om du inte har fått en faktura bör du kontakta kundtjänst. Även om du inte har fått fakturan är det upp till dig att ta reda på inbetalningsuppgifter.

Om du har valt att få fakturan per e-post, kontrollera alltid om fakturan har kommit till din skräppost.

Frågor om våra smslån


Frågor om återbetalning av smslån


Frågor om förlängning av smslån


Frågor om kreditupplysning


Allmänna frågor


Fick du inte svar på din fråga?

Du kan enkelt kontakta oss via vår chatt under våra öppettider, ringa oss eller skickas oss ett e-postmeddelande. Välkommen att kontakta oss!

Kundtjänst öppettider

Helgfria vardagar: 08:00 - 18:00

Öppet för ansökningar 24 timmar om dygnet och 365 dagar om året.

GF Money Consumer Finance

BOX 1306, 751 43 Uppsala

Besöksadress: Östra ågatan 31, 753 22 Uppsala

556876-2578

018 71 00 02

info@smspengar.nu