Har du en sjukdom eller ett funktionshinder kan du ha rätt till sjukersättning från försäkringskassan. Om du inte kommer att kunna arbeta mer är det sjukersättning du ska ansöka om som kommer att bli din huvudsakliga inkomst. Här berättar vi mer om hur sjukersättning fungerar och vilka krav du behöver uppfylla för att ha rätt till ersättning.
Krav för rätt till sjukersättning
För att ha rätt till sjukersättning ska du inte kunna ha möjligheten att arbeta varken nu eller i framtiden på grund av en sjukdom eller funktionsnedsättning. Du ska även vara försäkrad i Sverige vilket du är om du bor eller arbetar här. Är du mellan 19-29 år ska du ha en helt nedsatt arbetsförmåga. Har du fyllt 30 år och har hel, tre fjärdedels, halv eller en fjärdedels nedsatt arbetsförmåga kan du ha rätt till ersättning.
Ersättning om du har arbetat tidigare
Har du tidigare arbetar och blir sjuk eller funktionshindrad kan du få ut 64,7 procent av din genomsnittliga inkomst under de senaste åren. Du kan som mest få ut 19 248 kronor före skatt.
Ersättning om du inte har haft en tidigare inkomst
Har du inte arbetat tidigare eller haft låga inkomster har du rätt till en garantiersättning som beror på din ålder samt hur länge du har bott i Sverige.
- 19 år men inte 21 år får du 8 846 kronor före skatt i månaden
- 21 år men inte 23 år får du 9 044 kronor före skatt i månaden
- 23 år men inte 25 år får du 9 242 kronor före skatt i månaden
- 25 år men inte 27 år får du 9 441 kronor före skatt i månaden
- 27 år men inte 29 år får du 9 639 kronor före skatt i månaden
- 29 år men inte 30 år får du 9 837 kronor före skatt i månaden
- 30 år får du 10 036 kronor före skatt i månaden
Ansök på Försäkringskassans hemsida
För att ansöka om sjukersättning loggar du in på ”Mina sidor” på forsakringskassan.se. Din läkare eller du skickar sedan in ett läkarutlåtande och du får en handläggare på Försäkringskassan som kontaktar dig när utredningen påbörjas.