Frågor och svar

Smslån » Frågor och svar

Vi vill att din upplevelse hos Smspengar ska återspegla att det är tryggt, enkelt och säkert att ansöka om vårt virtuella Visa-kort. Därför har vi sammanställt de vanligaste frågorna som kommer upp om vår tjänst. Du finner svaren uppdelat i olika kategorier nedan.

Frågor om Smspengar Kreditkort


Vad kan jag använda kortet till?

Du kan använda ditt Visa-kort till:

  • Online-shopping på nätet
  • Köp i butiker (via Google Pay eller Apple Pay (via appen Curve))
  • Betala räkningar och fakturor
  • Boka resor och upplevelser
  • Betala för tjänster och prenumerationer

Kortet är blockerat för: gambling och spel, kontantuttag, kryptovalutor, och överföringstjänser så som Western Union.

Den nominella räntan för krediten är rörlig och för närvarande 20 % + referensränta (f.n. totalt 22 %).

Avgifter:

  • Uppläggningsavgift: 420 kr
  • Månadsfaktura: 100 kr
  • Betalningsfri månad: 200 kr
  • Kredithöjning: 395 kr

Du betalar alltid minst 3% av din utestående skuld eller 500 kr, vilket av dem som är högst.

Att låna kostar pengar! Vi rekommenderar dig att inte ta lån som du inte kan återbetala i tid.

Kan jag bestämma min kreditgräns?

Kan jag höja min kreditgräns?

När betalas mitt uttag ut?

Hur gör jag uttag?

Om du redan har blivit beviljad ett kreditutrymme kan du göra nya uttag inom ditt utrymme via mina sidor eller ringa oss på 018 - 71 00 02.

Du ansöker smidigt och säkert via vårt formulär på hemsidan, där skapar du ett konto och fyller i uppgifter om dig själv och din ekonomi. Innan ansökan kan beviljas behöver du identifiera dig genom att logga in på din bank via bankID eller personlig inloggning. Har du inte möjlighet till det kan du skicka in kopior på ID-handling och lönespecifikationer.

Vi behandlar din ansökan under våra öppettider vilket för närvarande är 8-16 helgfria vardagar.

Du kan sedan enkelt logga in på mina sidor och välja att göra uttag.

När får jag svar på min ansökan?

En ansökan om kredit kan göras när som helst på dygnet, varje dag i veckan. Efter slutförd ansökan får du utan dröjsmål ett preliminärt lånebeslut under våra öppettider, helgfria vardag 8 till 16.

Vi betalar sedan ut ditt första uttag till ditt bankkonto så fort vi har lämnat ett slutgiltigt positivt beslut på din ansökan.

Kan jag ansöka om kredit via SMS?

Nej du kan inte ansöka om krediten via SMS.

I samband med ansökan kan det krävas av dig att styrka vissa av dina uppgifter.

Exempel på några uppgifter vi kan be dig skicka in är

  • Lönespecifikationer
  • Kontoutdrag
  • Verifiering av ägandeskap av konto
  • Andra dokument som kan styrka lämnade uppgifter i ansökan

Om du behöver inkomma med uppgifter kan du skicka in dem på följande sätt.

  • Att skicka e-postmeddelande till info@smspengar.nu
  • Genom mina sidor
  • Per post till Smspengar,Östra ågatan 31, 753 22 Uppsala

Nej vi tillåter inte att man administrerar någon annans kredit oavsett om man har fullmakt eller ej.

Ja. Kontaktuppgifter (adress, telefonnummer, e-post) ska anmälas till vår kundtjänst genom att skicka ett e-postmeddelande till info@smspengar.nu

Varför nekas mitt köp?

Kontrollera att alla fakturor är betalda, obetalda fakturor hindrar köp. Din kreditgräns kan även vara förbrukad, detta kan du se i mina sidor eller genom att kontakta kundtjänst. Din ekonomi kan ha förändrats och du inte längre är kreditvärdig, t.ex. att du har fått en betalningsanmärkning eller skuld till Kronofogden.

Det kan även bero på att du försöker köpa en vara eller tjänst som inte tillåts så som spel, kryptovalutor eller icke godkända överföringstjänster.

Jag vill avsluta krediten, hur gör jag?

Om du endast vill bli skuldfri och ha kvar möjligheten att utnyttja din kredit när oförutsedda utgifter kommer upp kan du välja att betala av hela din skuld istället. Då har du möjligheten att använda krediten när du önskar det igen.

För att få reda på din skuld kan du kontakta vår faktureringspartner Riverty på telefon 0340 - 59 61 18 eller via e-post konto.se@riverty.com.

Om du inte längre vill ha krediten kvar kan du säga upp avtalet inom 14 dagar efter inträdandet av avtalet. Enskilda uttag kan inte avbrytas eller ångras. Skicka ett mail till info@smspengar.nu eller genom att skicka det per brev till Smspengar,Östra ågatan 31, 753 22 Uppsala.

Ange ditt namn, ditt personnummer och när du vill betala tillbaka de uttag du har gjort. Detta gör det möjligt för vår kundservice att beräkna det belopp som ska återbetalas. Betalning måste göras inom 30 dagar efter uppsägningstillfället. Om betalningen inte når oss inom 30 dagar upphör annulleringen och det ursprungliga avtalet träder i kraft.

Om du säger upp avtalet kan det påverka dina möjligheter att få ett nytt kreditavtal

Frågor angående återbetalning


Hur betalar jag tillbaka?

Du faktureras en gång per månad, fakturan skickas den 14:e varje månad och innehåller dina uttag, eventuella avgifter och uppräknad ränta för den senaste 30 dagars perioden. Du kan välja att slutbetala skulden eller att betala minsta månadskostnad vilket är beroende på hur stor din skuld är. Du betalar minst 3 % av din utestående skuld eller 500 kr, vilket av dem som är högst.

Minsta månadskostnads dras automatiskt via autogiro den 28:e varje månad. I samband med ansökan lämnar du ett medgivande om autogiro, om medgivare saknas skall fakturan betalas på förfallodatumet.

Du kan också betala i förskott. Du kan få aktuellt belopp som ska återbetalas från vår kundtjänst: tfn 018 71 00 02 eller info@smspengar.nu

Du kan läsa mer om hur du betalar på vår sida betala tillbaka

Hur fungerar autogiro?

Enligt vårt standardavtal betalas skulden via autogiro den 28:e varje månad. Om den 28:e tillfaller på en helgdag dras beloppet nästkommande vardag. Beloppet som dras är minimibeloppet på fakturan.

Fakturorna skrivs den 14:e varje månad, med förfallodatum den 28:e. Du kan även betala extra på din skuld genom att använda de betalningsuppgifter som finns på mina sidor.

Vad händer om dragning via autogiro misslyckas?

Om den första dragningen har misslyckats så görs ett nytt försök varje dag för de kommande tre bankdagarna. Om det inte finns pengar på ditt konto eller om du har avslutat ditt autogiro måste du betala på faktura uppgifterna annars kommer månadskostnaden förfalla till påminnelse. Vid nästa betalning måste du betala dubbla månadskostnaden och förseningsavgifter för den förfallna månadskostnaden.

Kan jag betala mer än den minsta månadskostnaden?

Ja, du kan när som helst betala en större summa än den minsta månadskostnaden direkt på din faktura. Du hittar uppgifterna på mina sidor eller genom att titta på fakturan som skickas till dig. På samma sätt kan du även slutbetala hela din skuld till oss.

Hur mycket av min inbetalning går till amortering?

Generellt sett går ca. hälften av minimibeloppet på månadsfakturan till amortering och hälften till ränta och avgifter. Fördelningen kan dock variera baserat på hur höga dina avgifter är och när inbetalningen kommer in. Det som går till amortering kommer sedan dyka upp som tillgänglig kredit på mina sidor.

Faktureringsmässigt läggs avgifter in samma dag som de tas ut; om du exempelvis gör ett uttag den 4:e, så läggs en uttagsavgift in den 4:e.

Ränteposter (den totala räntekostnaden för en månad) läggs alltid in den sista varje månad. Du kan dock alltid innan dess se en beräkning av din aktuella totalskuld (inklusive den aktuella månadens ränta) på mina sidor.

Om du exempelvis öppnar en kredit 1:a april innebär detta att din första räntepost kommer att läggas in den 30:e april. Då autogiro dras den 28:e kommer inget av din första inbetalning att gå till ränta, då ränteposten ej existerar den 28:e, utan läggs in först den 30:e (sista april).

När maj månads faktura betalas in den 28:e så har maj månads räntepost ej lagts till än. Inbetalningen kommer därav att då gå till din räntekostnad för april.

OBS: Om den 28e inträffar på en helgdag så dras autogiro först nästkommande bankdag. Den 28:e februari 2025 (som är en söndag) innebär exempelvis detta att autogiro dras först den 1:a mars (nästkommande bankdag).

Detta medför att inbetalningen 1:a mars går till ränta både för januari (som las in 31:a januari) och februari (som las in 28:e februari). Som kompensation kommer du ej betala någon ränta för din månadsfaktura med förfallodatum den 28:e mars, dvs. allt kommer att gå till amortering, exklusive avgifter.

När ser ni min betalning?

Det tar 1-3 bankdagar innan vi kan se din betalning. Det beror på när du gjorde betalningen och vilken bank du gör betalning ifrån. Du kan se om din betalning har nått oss genom att besöka mina sidor.

Kan jag få en betalningsfri månad?

Ja, vi erbjuder en betalningsfri månad för dig som har betalt din kredit i tid. Du måste ha betalt fyra fakturor i tid i rad för att kunna utnyttja betalningsfri månad. Du kan utnyttja upp till två stycken per år. För att veta mer rekommenderar vi att du läser vår sida om betalningsfri månad.

Hur påverkas min skuld av en betalningsfri månad?

Om du blir beviljad en betalningsfri månad betyder detta att vi ej kommer skicka dig en faktura och ej kräva en månadsbetalning. Dina ränteposter (den totala räntekostnaden för en månad) kommer dock att fortsättas att läggas till enligt din ursprungliga betalningsplan.

Detta innebär att du nästkommande månad kommer att betala två ränteposter. Om du exempelvis blir beviljad en betalningsfri månad i mars innebär detta att din autogirobetalning 28:e april kommer att gå till två ränteposter, dels den som läggs in 28:a februari (för februari månad), och dels den som läggs in 31:a mars (för mars månad). Ränteposten för april kommer sedan att läggas in den 30:e april.

Kan jag få fakturan via e-post istället för pappersfaktura?

Ja. Fakturor kan också erhållas via e-post. Efter att ha valt en elektronisk faktureringsmetod kommer en traditionell pappersfaktura inte skickas till din adress.

Var vänlig notera att eventuella påminnelser skickas alltid per post till din folkbokföringsadress.

Jag har inte fått min faktura, ska jag ändå betala?

Ja. Om du inte har fått en faktura bör du kontakta kundtjänst. Även om du inte har fått fakturan är det upp till dig att ta reda på inbetalningsuppgifter.

Om du har valt att få fakturan per e-post, kontrollera alltid om fakturan har kommit till din skräppost.

Nej, du kan inte flytta förfallodatumet på din faktura.

Det som händer om du inte återbetalat månadsfakturan i tid är att du får en betalningspåminnelse hemskickat till din folkbokföringsadress. För påminnelsen får du betala 60 kr. I samband med påminnelsen spärras möjligheten att använda krediten.

Vid nästa faktureringstillfälle kommer din månadsfaktura innehålla din tidigare påminnelse med avgifter och din senaste månadsbetalning. Den innehåller därmed två månadsbetalningar och förseningsavgifter. Betalas inte denna skickas ytterligare en påminnelse ut.

Om du har två eller fler obetalda månadsfakturor kommer ditt lån att sägas upp, vid uppsägelse har du fyra veckor på dig att betala de obetalda skulderna. Betalar du inte under uppsägelseperioden förfaller hela din kredit till betalning och skickas direkt till inkasso och en avgift om 180 kr läggs på din skuld och dröjsmålsränta.

Om du inte betalar vid inkasso kommer ditt ärende att skickas vidare till kronofogden och där tillkommer det ytterligare 680 kr. Att inte betala din faktura kan leda till en negativ påverkan på din kreditvärdighet och framtida möjligheter att skaffa bostad, köpa produkter på nätet osv.

Du kan läsa mer vad som händer och om du behöver hjälp på vår sida betalningsproblem.

Användning & Aktivering


För att kunna använda ditt Visa-kort för online-shopping måste du först aktivera 3D Secure. Detta gör du enkelt via mina sidor. 3D Secure är en säkerhetsfunktion som skyddar dig och dina köp online genom att du måste verifiera köp med BankID.

Ja, du kan använda ditt kort i fysiska butiker som accepterar Visa-kort. Det förusätter att du har lagt in kortet i Google Pay eller Apple pay (via Curve Appen)

Dina kortuppgifter (kortnummer, utgångsdatum och CVV-kod) hittar du alltid via mina sidor. Logga in med BankID så kan du se och kopiera dina kortuppgifter för att använda dem vid online-shopping.

Efter godkänd ansökan får du omedelbart tillgång till dina digitala kortuppgifter via mina sidor. Du kan börja använda kortet direkt för online-shopping efter att du har aktiverat 3D Secure. För att använda kortet i butiker behöver du lägga till det i Google Pay eller Curve-appen.

För Android-användare: Öppna Google Pay-appen på din telefon, välj "Lägg till kort" och ange dina kortuppgifter som du hittar på mina sidor. När kortet är tillagt kan du betala kontaktlöst i butiker genom att hålla telefonen mot betalterminalen.

För iPhone-användare rekommenderar vi Curve-appen. Ladda ner Curve från App Store, skapa ett konto och lägg till ditt Smspengar Visa-kort i appen. Curve-kortet kan sedan läggas till i Apple Wallet och användas för kontaktlösa betalningar precis som ett vanligt kort.

Frågor om kreditupplysning


Vi använder oss inte av UC för kreditbedömning när du söker ett lån hos oss (avsett typ), vi använder oss av Creditsafe i samband med en låneansökan. Vår kreditprövningsförfrågan syns därför inte i UCs register. Vi registrerar inte heller ditt lån hos UC. För varje ansökan eller begäran om uttag som du gör hämtar vi en ny kreditupplysning på dig.

Du kan låna under begränsande omständigheter om du har en eller flera betalningsanmärkningar. Din nuvarande betalningsförmåga avgör om du kan bli beviljad. Du kan inte låna om du har skuldsaldo, utmätnings försök eller något annat aktivt hos kronofogden

Kreditupplysningskopian skickas i första hand till din digitala brevlåda på kivra.se, om du inte har ett konto hos kivra kommer den hem till din folkbokföringsadress inom ett par dagar.

Ja, vid varje ansökan, uppgradering av kreditgräns och med jämna mellanrum gör vi en kreditupplysning på dig oavsett om du har lånat av oss tidigare eller inte.

Nej, om du inte har tillräcklig deklarerad inkomst i den upplysning vi tar kan du inte skicka in handlingar för att ändra på vårt beslut.

Ja vi kontrollerar om du har aktiva eller bestridda betalningsförelägganden hos kronofogden. Vi ser även över din historik med betalningsförelägganden.

Allmänna frågor


Samtliga ansökningar handläggs manuellt utav kundtjänst. Detta görs endast under kundtjänstens öppettider som för närvarande är helgfria vardagar mellan 8 till 16. Innan dess kan vi ej lämna något slutbesked eller betala ut ditt lån. Vi kontrollerar om du har betalningsförelägganden hos kronofogden och det kan vi endast göra under deras öppettider som vanligtvist är helgfria vardagar mellan 8 till 16.

Mina sidor är sidan där du kan hantera din flexibla kredit. Där hittar du en översikt över din kredit, göra uttag, hitta kortuppgifter, ansöka om försäkringar, ansöka om betalningsfrimånad/kredithöjning, ladda ner dina fakturor, se inbetalningsinformation och kontakta oss enkelt via ett formulär.

Du kan identifiera dig genom att logga in via din bank eller skicka in en kopia på en giltig ID-handling med dina tre senaste lönespecifikationer. Om du skickar in kopia på ID-handling istället för att identifiera dig via din bank kan handläggningen ta längre tid och vi beviljar dig endast ett begränsat belopp.

Ja det är säkert! Kommunikationen mellan oss och våra leverantörer Tink & Kreditz är krypterad och ingen utomstående får tillgång till informationen. Genom att logga in på din bank får vi information om vilka kontonummer du har och kontoutdrag för samtliga konton. Självklart behandlas all information vi får med högsta möjliga sekretess.

Tink är ett svenskt företag som erbjuder lösningar för kundidentifiering och kreditanalys. Vi använder oss av Tink för att identifiera dig när du loggar in på din internetbank samt samlar in uppgifter för att bedöma din betalningsförmåga. Det ger dig helt enkelt möjligheten att logga in via bankID, dosa eller personlig inloggning.

Ta en bild/scanna på/in din ID-handling och skicka ett e-post till id@smspengar.nu. Alternativt kan du skicka MMS till samma e-postadress.

Om du får den elektroniskt av din arbetsgivare kan du skicka den till vår e-postadress, om du får den fysiskt måste du ta kort på den eller scanna in den och skicka till vår e-postadress id@smspengar.nu.

Ja, det tillkommer avgifter i form av uppläggningsavgift, uttagsavgift, administrativ månadsavgift och avgift för limithöjning eller betalningsfri månad om du väljer använde dem.

Vi skickar din skuld till tingsrätten för vidare handläggning. När ärendet går till tingsrätten kostar det dig ytterligare 600 kr som läggs på din skuld. Detta kallas för tilläggsavgift och är en avgift tingsrätten tar för att handlägga ärendet. Det tillkommer även dröjsmålsränta och andra rättsliga kostnader. Vi registrerar även dig i vårt missbruksregister och du kan aldrig igen låna hos någon av kreditgivarens varumärken.

Vi återkallar endast ärenden ifrån kronofogden när ärendet är fullbetalt.

Du bör avstå att låna för att betala andra lån, finansiera spel eller för ren konsumtion. Våra lån är avsedda för oförutsedda utgifter eller när du vill täcka en tillfällig likvid brist.

Kontakta oss direkt på 018 71 00 02 så spärrar vi dina uppgifter och polisanmäler händelsen.

Om du vill avsluta din prenumeration på våra nyhetsbrev måste du gå in på de senaste nyhetsbrevet och klicka avregistrera mig. Om du vill avregistrera dig från sms utskick, vänligen logga in på mina sidor.

En PEP är en person som har eller tidigare har haft en viktig offentlig funktion eller en viss befattning samt sådana personers närmaste familjemedlemmar och kända medarbetare.

SEKKI är en förkortning av Standardiserad Europeisk Konsumentkreditinformation. SEKKI-blanketten sammanfattar information i allmänna villkor, där det presenteras på ett lättförståeligt sätt enligt en Europeisk och standardiserad mall. Det underlättar att jämföra och få en snabb överblick över kreditens villkor.

Fick du inte svar på din fråga?

Du kan enkelt kontakta oss via vår chatt under våra öppettider, ringa oss eller skickas oss ett e-postmeddelande. Välkommen att kontakta oss!

© Smspengar 2007 - 2025 Alla rättigheter reserverade