Be om autogiro och e-fakturor
Det är svårt att veta vad man ska göra med betalda räkningar och andra dokument som kan vara viktiga. Vilka kommer du kanske behöva senare och vilka är helt onödiga? Om du ber om e-fakturor och autogirobetalningar i det fall du kan, kommer du slippa stora delar av den hög av papper som det annars blir. Du har också tillgång till fakturorna på din internetbank, när du vill.
Skaffa en pärm
Det är svårt att ta steget men när du väl köpt en pärm och märkt flikarna blir allt mycket lättare. Märk upp så att du har en flik för räkningar, en för inköp, en för kontrakt och så vidare. När du sedan betalt en räkning eller fått annat viktigt dokument kan du enkelt sätta in det i pärmen. Du har sedan mycket lättare att hitta det du letar efter.
Släng det som inte längre behövs
Om du är osäker på om du ska spara eller slänga papper kan du följa några enkla regler.
- Kontrakt och kvitton på till exempel fastigheter är bra att spara så länge du kan.
- Deklarationsunderlag ska du spara i åtta år, de kan komma att behövas. Deklarationsunderlag inkluderar kvitton för utlägg och lönespecifikationer med mera.
- Efter tre år kan du slänga kvitton på varor du köpt, reparationer av till exempel bil eller elektronik och betalda räkningar.
Det är onödigt att ha kvar det du inte längre har någon användning för. Passa på att slänga det så får du plats för nya papper. På så vis kommer det också att bli lättare att ha kontroll över din ekonomi.