Som konsument omfattas du alltid av konsumentköplagen när du handlar varor online och har därför vissa rättigheter både före, under och efter ett köp. Här berättar vi mer om vad dina rättigheter är när du köper till exempel kläder, skor eller accessoarer online.
En vara som är trasig vid mottagandet
Har du handlat kläder, skor eller liknande varor som visar sig vara trasiga när du tar emot dem har du alltid rätt att skicka tillbaka varan. Det kan vara att du upptäcker hål eller slitage eller att en dragkedja inte fungerar. Ett ursprungligt fel behöver inte synas direkt och upptäcker du det inom tre år från det att du köpte varan ska du dokumentera felet, ta redan på dina rättigheter som du kan göra på Konsumentverkets hemsida och sedan höra av dig till företaget. Om företaget inte vill gå med på att ta tillbaka varan kan du alltid höra av dig till din kommuns konsumentvägledning för att få information och stöd.
Varan stämmer inte överens med beskrivningen och ångrat köp
Har du fått en vara som inte stämmer överens med beskrivningen på företagets hemsida har du rätt att klaga till företaget om du gör det inom två månader från det att du mottagit varan. Ångrar du ett köp som det inte är något fel på har du vanligen 14 dagar på dig att skicka tillbaka köpet. Vissa butiker har även utökat ångerrätten vilket du kan läsa om på deras hemsida. Tänk på att det finns varor som inte omfattas av ångerrätten såsom specialtillverkade produkter, underkläder och matkassar.
Varan är försenad
Är din vara försenad i leveransen har du alltid i första hand rätt att kräva att företaget levererar varan och du har möjlighet att kräva ersättning. I andra hand har du rätt att häva köpet vilket innebär att du inte längre är skyldig att betala för varan.