Olika krav ställs på dig som säljare beroende om du väljer att sälja dina saker på nätet eller vid en fysisk försäljning. När man säljer på nätet är det dina egna bilder och beskrivningar till sakerna, som kommer att avgöra om du får dem sålda eller inte. När du säljer på en loppmarknad finns det större chanser till att diskutera om pris och köpare kan direkt se saker som faller dem i smaken.
Bortse från emotionella värden
En av de svåraste sakerna när man säljer sina saker till andra är att veta vilka priser som är rimliga att sätta. En stol som har ett stort värde för en själv rent emotionellt kommer naturligtvis inte ha ett lika högt värde hos en okänd person, om inte köparen är beredd att betala ett högt pris av andra orsaker. Nej, här gäller det att tänka i termer kring inköpspriset och ingenting annat. En bra grundläggande regel att utgå ifrån är att tänka att dina saker, så länge som de fortfarande är i bra skick, är värda halva inköpspriset. Alltså att halvera den summa som du lade ut för varan när du köpte den. Säljer man sina saker på en loppmarknad bör man ha i åtanke att det finns kategorier, som exempelvis VHS-filmer och nallebjörnar, där priset behöver vara betydligt lägre än halva inköpspriset.
Var ärlig med eventuella fel och skavanker
En av de viktigaste utgångspunkterna när man säljer på nätet är att vara ärlig. Har ditt sovrumsbord ett märke efter ett vattenglas men inga fel i övrigt så skriv det. Det mesta saker går utmärkt att sälja även med sina skavanker- bara man nämner dem redan från början.
Använd bra bilder och tydliga texter
För att andra personer ska förstå precis vad det är du säljer och dess nuvarande skick är det viktigt för sig som säljare att vara tydligt. Tänk på att ha med så bra bilder som möjligt i annonsen. Bilder där man verkligen får en så rättvisande bild som möjligt. Skriv annonstext och en rubrik som är tydlig, klar och så specifik som möjligt.